Protestantse Gemeente te Grijpskerke

Jacob Cats 400 jaar dichterschap vanuit Grijpskerke Jacob Cats 400 jaar dichterschap vanuit Grijpskerke
De raadspensionaris, advocaat en dichter had nabij Grijpskerke een zomerverblijf, dat nog steeds bekend staat als het Munnikenhof. Op dit zogenoemde Jacob Cats kasteeltje werkte hij in 1618 aan zijn eerste bundel.

Daarom staat de Zeeuwse dichter ook centraal tijdens de Kunst- en Cultuurroute Midden-Walcheren van 27 tot 29 juli in Grijpskerke en ook in Serooskerke, St. Laurens en Gapinge.

Ds. Van Slooten wil in de eredienst Jacob Cats gedenken met name als dichter en volksopvoeder. Zijn voornemen is om  dan het Bijbelboek Spreuken centraal te stellen, zoals ook Cats nog steeds bekend is door zijn spreuken.

De dichter, die ook wordt gezien als eerste Zeeuwse premier, kende de Michaëlskerk volgens historici van zijn zomers verblijven nabij Grijpskerke, voordat hij in 1623 naar Dordrecht verhuisde om in de oudste stad van Holland raadspensionaris te worden. Zijn betekenis werd begin juli nog onderschreven door de derde Zeeuwse premier Jan Peter Balkenende, die naar Grijpskerke en de Michaëlskerk kwam om de expositie 400 jaar dichter bij Jacob Cats te openen.

De Dordtse journalist Hans Berrevoets, die in 2016 de aanjager was van aandacht voor 400 jaar dichter bij Jacob Cats, zal na de kerkdienst de kerkgangers uitnodigen om de voetsporen van de dichter te volgen  via de Jacob Catsstraat en de Jacob Catsweg naar de door hem gestichte boerderij ’t Munnikenhof naast zijn toenmalig zomerverblijf.
Wat is mooier om op de historische plek van 1618 anno 2018 koffie te drinken en ons te verdiepen in de actuele betekenis van Cats. Hij kan ook de dichter worden genoemd van de Dordtse Synode van 1618-1619, die vanaf november 2018 in Dordrecht centraal staat.

Volgens Berrevoets staat de Michaëlskerk in een geschiedenis die teruggaat tot 1190. “Het symbool van Grijpskerke” kreeg voor de eerste keer een protestantse predikant in 1575. Dat is ook het jaar dat Zeeland koos voor de Prins van Oranje als stadhouder via de unie van Dordrecht. Grijpskerke kan dus in 2025 ook stil staan bij dit historische jubileum van 450 jaar.

Hans Berrevoets gelooft dat de monumentale  kerk, na de voorgenomen uitbreiding en verbouwing, nog meer van betekenis kan zijn voor Grijpskerke en omgeving.  Elke woensdag- en zaterdagmiddag is de kerk tot eind augustus al open voor een kunstexpositie met werk van veertig kunstenaars, die zijn geïnspireerd door het werk van dichter Jacob Cats. Uiteraard is de kerk ook open voor concerten en een bezichtiging tijdens de Kunst- en Cultuurroute van 27 tot en met 29 juli.

De Dordtse journalist en gangmaker van 400 jaar dichter bij Cats werd in 2006 al gestimuleerd door Anton en Francien Maljaars, inmiddels nog steeds mede-eigenaars van de boerderij ’t Munnikenhof, om met Jacob Cats aan de slag te gaan.
Zij zijn nauw betrokken bij de Protestantse Gemeente te Grijpskerke en zullen na de kerkdienst de gastvrouw en gastheer zijn  op ’t Munnikenhof,  het voormalig buitenhof van Jacob Cats, waar zij nu wonen.

Meer informatie over de Kunst en Cultuurroute vindt u op: www.kcrmw.nl

KerkTV uit Michaƫlskerk

Hier kunt u de diensten uit onze kerk volgen met beeld en/of geluid
Klik op bovenstaand plaatje.

Van zolder naar vitrine
Nieuwsgierig geworden?
Klik op de volgende foto:
of kijk onder historie..........